یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
1402/11/14 - 20:16

«امروز» از روند پالایشگاه‌سازی در ایران گزارش می دهد

راه حل رفع ناترازی بنزین

 امروز- لیلا زمانی
در گذشته به دلیل خصوصی‌سازی، دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش نفت نبود و حداکثر می‌توانست ۲۰ درصد سهام پالایشگاه را دارا باشد؛ همین مساله موجب شده تاکنون مطالعات فنی و اقتصادی چند پالایشگاه میعانات گازی، نفت خام و نفت خام سنگین و طراحی بنیادی برخی از آنها هم انجام شده، اما به مرحله اجرا در نیامده است.
علت این موضوع عدم امکان تأمین مالی اعلام شده است. بر این اساس بخش خصوصی و عمومی قادر به تأمین مالی طرح‌ها نیستند و سرمایه‌گذار خارجی هم به دلیل تحریم حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. بنابراین می‌توان مشکل اصلی درباره توسعه نیافتن این صنعت را فقدان منابع مالی اعلام کرد.
هرچند که دولت فعلی برنامه‌هایی را برای توسعه پالایشگاه‌سازی در نظر گرفته و مجوز ساخت پالایشگاه را به وزارت نفت داده است اما نمی‌توان از عقب ماندگی که در این بخش وجود دارد غافل شد؛ از سوی دیگر مصرف بالای انرژی در کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.
طبق آمار و ارقام عملکرد مصرف روزانه گاز در کشور حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. این عدد معادل ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه فرآورده نفتی است و با الگوهای موجود پالایشی ایران این میزان فراورده نیاز به تصفیه ۵ میلیون بشکه در روز نفت خام است؛ موضوعی که هم از نظر امکان تولید و هم سرمایه‌گذاری پالایش غیرممکن است.
یعنی نیاز به ۲۵ پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز دارد، لذا به اعتقاد کارشناسان باید سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی کشور اولویت نخست صنعت نفت باشد.
 اولویت بعدی توسعه پالایشگاه‌های موجود برای کاهش تولید نفت کوره و تصفیه نفت کوره است. توسعه پالایشگاه‌های موجود معادل ایجاد دو پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز است، یعنی با اجرای این طرح‌های توسعه‌ای ۴۰۰ بشکه در روز از مصرف نفت خام صرفه‌جویی می‌شود و توان صادراتی را بالا می‌برد.
به همین دلیل است که کارشناسان بر این باورند که با توجه به مزیت‌های کشور در زمینه نیروی انسانی، طراحی، اجرا، بهره‌برداری و ساخت تجهیزات به جای صادرات نفت خام تأسیس پالایشگاه‌های صادراتی به‌منظور صادرات محصولات نفتی و پتروشیمیایی نیز ضروری است.
طبق گفته آن‌ها در مورد ساخت پالایشگاه‌ها مسئله مهم ارزیابی اقتصادی است و حالت‌های مختلف باید مطالعه و بررسی شود و با توجه به شرایط و امکان تأمین مالی، بازار مصرف، ارزش‌افزوده و هزینه عملیاتی بهترین حالت انتخاب شود. پالایشگاه‌های میعانات گازی به دلیل ساده‌تر بودن هزینه کمتری دارد که تقریباً نصف هزینه یک پالایشگاه نفت خام را دربر می‌گیرد، بنابراین در اولویت سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند؛ نوع محصولات نیز در انتخاب مؤثر است.
پالایشگاه میعانات گازی حدود ۹۶ درصد گاز مایع، بنزین، سوخت جت، نفت گاز و خوراک پتروشیمی تولید می‌کند و پالایشگاه‌های مدرن نفت خام ۹۲ درصد محصولات فوق و ماده اولیه روغن تولید می‌کنند. با توجه به افزایش حجم در اثر فرآیندهای کراکینگ حدود ۱۲ درصد نفت کوره نیز تولید می‌شود، بنابراین در پالایشگاه مدرن نفت خام در مورد هزینه ساخت آن حدود سه برابر ساخت پالایشگاه میعانات گازی است. افزایش حجم وجود دارد که در ارزیابی اقتصادی آثار قابل بررسی است.
از سوی دیگر احداث پتروپالایشگاه فکر جدیدی نیست و هم‌زمان با راه‌اندازی اولین فاز پارس جنوبی در کنار ساخت پالایشگاه برای تولید بنزین و نفت گاز مورد نیاز کشور ساخت پتروپالایشگاه نیز مدنظر قرار گرفت که به احداث پتروشیمی برزویه انجامید و در سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی شد.
بدین ترتیب از سال ۱۳۸۰ مطالعات و سپس طراحی آن آغاز شد و حدود هفت سال مراحل مطالعه اولیه طراحی بنیادی طراحی تفصیلی و اجرا طی شد تا در سال ۱۳۸۶ به بار بنشیند. این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آروماتیک جهان است و هیدروکربن‌های سبک‌تر موجود در میعانات گازی به پتروشیمی دیگری برای تولید الفین‌ها ارسال می‌شود.
سیاست حمایت از پالایشگاه و مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی در وزارت نفت همواره برقرار بوده است. نمونه‌های دیگر آن احداث سیستم تولید پروپیلن در پالایشگاه‌های اراک و آبادان و طرح ارتقای نفت کوره اصفهان است. کمبود منابع مالی برای احداث واحدهای پایین‌دستی را نباید به عدم علاقه و انگیزه به ساخت چنین واحدهایی تعبیر کرد. عموم کارشناسان از این مسائل و ریشه‌های آن به‌خوبی آگاهی دارند.
آخرین آمار طرح‌های ارتقای کیفی فراورده‌ها در پالایشگاه‌های کشور گویای این است که طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف افزایش کیفیت بنزین و نفت گاز به استاندار یورو ۵ در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ راه اندازی می شود، همچنین طرح ارتقای کیفی و کاهش کمی نفت کوره در سال ۱۴۰۷ با هدف افزایش فرآورده سبک و کاهش فرآورده‌های سنگین راه اندازی خواهد شد.
طرح افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های بنزین در حد استاندارد یورو ۵ پالایشگاه تهران نیز در سال ۱۴۰۴ و طرح ارتقای کیفی و کاهش کمی نفت کوره با هدف افزایش فرآورده های سبک و کاهش فرآورده‌های سنگین از سال ۱۴۰۷ تا ۱۴۰۹ راه اندازی می شود.
همچنین طرح تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه اصفهان در سال ۱۴۰۱ با هدف افزایش کیفی فرآورده نفت گاز در حد استاندارد یورو ۵ و طرح بهینه‌سازی این پالایشگاه در سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۶ با هدف افزایش فرآورده‌های سبک و کاهش فرآورده‌های سنگین راه اندازی خواهد شد.
از سوی دیگر طرح تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه تبریز با هدف افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ (تکمیل طرح ) و طرح ارتقای کیفی و کاهش کمی نفت کوره پالایشگاه تبریز در سال ۱۴۰۶ تا ۱۴۰۷ راه‌اندازی می‌شود.
همچنین طرح تصفیه هیدروژنی نفت سفید و نفت گاز و ایزومیزاسیون پالایشگاه شیراز با هدف افزایش کیفیت فراورده های بنزین، نفت سفید و نفت گاز در سال ۱۴۰۲ و طرح افزایش کمی و کیفی فرآورده های سبک و کاهش فرآورده‌های سنگین از سال ۱۴۰۷ تا ۱۴۰۸ راه اندازی می‌شود.
ارتقای کمی و کاهش کمی نفت کوره پالایشگاه شیراز نیز با هدف افزایش کمی فرآورده های سبک و کاهش فرآورده های سنگین در دستور کار قرار گرفته و طبق برنامه زمان بندی طی سال‌های ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ راه اندازی خواهد شد.
با این اوصاف به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه پالایشگاه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور دارد البته باید منتظر ماند و دید تا چه میزان به طرح‌های اعلامی جامه عمل پوشانده خواهد شد.
لزوم ورود بخش خصوصی به پالایشگاه سازی
ساخت پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین از اقداماتی است که می‌تواند کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کرده و مانع از واردات آن شود.
ساخت پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می‌تواند کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کند و حتی مانع از واردات بنزین برای حل این معضل شود. اقدامی که دولت قبل در آن ناکام ماند و تنها پروژه نیمه تمام ستاره خلیج فارس را که در دولت دهم کلید خورده بود تکمیل کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف به ساخت پتروپالایشگاه کرده بود اما دولت با بی توجهی تمام از کنار آن عبور کرد. در دولت جدید هم ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی مطرح شد که از آن روز تا کنون همچنان کاری از پیش نرفته است و حتی اخیراً رهبر انقلاب در سخنانی از ناترازی و واردات بنزین گلایه داشتند و تصریح کردند «بعضی از مسائل کلان کشور هست که ما به کلان بودنِ آن مسائل توجّه نداریم. مسئله‌ی سوخت همین‌جور؛ ما الان در مسئله‌ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده‌ی نفت، با این‌همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله‌ی کلان دچار مشکلیم. مسئله‌ی برق همین‌طور. مسائل گوناگونی هست که مسائل کلان کشور است و ناترازی در این مسائل، کشور را رنج می‌دهد و مانع کارهای بزرگ متعدّدی می‌شود. بخش خصوصی ما می‌تواند در این زمینه‌ها به معنای واقعی کلمه کمک کند، همین‌طور که الان شنیدید. اینکه حالا بخش خصوصی بیاید مثلاً فرض کنید که با یک مجموعه‌ی برق خورشیدی ۱۸۰۰ مگاوات برق تولید کند، خب چیز خیلی خوبی است. یک بخش خصوصی می‌آید خودش سرمایه‌گذاری می‌کند، ۱۸۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند؛ این برای کشور خیلی با ارزش است. اگر ما اینها را تشویق کنیم، اگر ما به اینها کمک کنیم، اگر برنامه‌ریزیِ درست انجام بگیرد، مطمئنّاً بخش خصوصی می‌تواند در این برنامه‌های کلان، هم فکر ارائه بدهد، هم عمل ارائه بدهد. این عرضِ ما به مسئولین محترم و به خود شما فعّالان اقتصادی بخش خصوصی است» .
وزارت نفت متولی اصلی اجرای قانون پتروپالایشگاه
وقتی قانون اجرای پتروپالایشگاه ها را مشاهده می‌کنیم رسماً مجلس به وضوح و با صراحت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را برای ساخت پتروپالایشگاه در اختیار دولت قرار داده بود و در کنار آن نقش مهم وزارت نفت در اجرای این قانون نیز بیان شده است اما جالب است مسئولان وزارت نفت نسبت به آن بی توجهی کردند و هیچ پرونده قضائی برای آنها مبنی بر ترک فعلی که داشتند تشکیل شد.اگر وزیر وقت نفت مروری بر مواد شیوه نامه ابلاغی و همچنین قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی کند بی شک به یاد می‌آورد که اصل و هدف طراحی چنین طرحی هم زمان با تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای هرچه سریع‌تر سیاست پالایشگاه‌سازی، هدایت نقدینگی کلان موجود به سوی بخش تولید و بهره‌مندی مردم از عوائد طرح‌های سودآور پالایشی است که این موضوع از سوی زنگنه نادیده گرفته شده بود.
مغفول ماندن ظرفیت پالایشی در کشور
محمد علی قدیری کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع می‌گوید: ایران با وجود برخورداری از منابع غنی نفتی و سابقه طولانی در زمینه استخراج نفت، هنوز در حوزه پالایش با نقطه ایده‌آل فاصله دارد، این عقب ماندگی را می‌توان از سهم پایین ایران در زمینه پالایش نفت نسبت به ظرفیت تولید مشاهده کرد. در حال حاضر ظرفیت پالایشی دنیا به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده‌است. این در حالی است که ظرفیت پالایشی ایران روزانه با احتساب نفت خام و میعانات گازی تنها حدود ۲.۲ میلیون بشکه است.
وی ادامه داد: ایران با وجود اینکه یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی دنیا است، سهمی حدود ۲درصد از ظرفیت پالایشی دنیا را به خود اختصاص داده است که نسبت به میزان منابع نفتی موجود در کشور، سهمی بسیار اندک و محدود است.
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: این جبران عقب ماندگی ظرفیت پتروپالایشی در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده بود به طوری که در بند «الف» ماده ۴۴ این قانون آمده است: «دولت مکلف است به منظور افزایش ارزش افزوده انرژی و تکمیل زنجیره ارزش در طول اجرای قانون برنامه اقدام‌های زیر را انجام دهد: تسهیلات لازم برای ایجاد ظرفیت پالایش مقدار دو میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالا توسط بخش غیردولتی را به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا کند تا ترکیب تولید فرآورده آن‌ها اساساً به محصولات سبک‌تر و میان تقطیر اختصاص یابد و سهم نفت کوره در الگوی پالایش از ده درصد (۱۰درصد) بیشتر نشود».
قدیری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته توجه ویژه ای به افزایش ظرفیت پالایشگاهی نشده است، افزود: طی سال‌های برنامه ششم توسعه تاکنون تنها پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده‌است و تا ظرفیت یاد شده در برنامه قبلی توسعه ۵۰۰ هزار بشکه در روز فاصله وجود دارد. از طرف دیگر طرح‌های ارتقای پالایشگاه‌های کشور برای کاهش تولید نفت کوره آنطور که باید پیشرفتی نداشته‌اند و همچنان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فراورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها نفت کوره است.
بخش خصوصی راه نجات پالایشگاه سازی
اما حالا با پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی به نظر می‌رسد گامی در این راستا برداشته شده است، تا شاید راهی برای جلوگیری از واردات بنزین باشد اما به نظر می‌رسد آنطور که باید و شاید برای احداث این پالایشگاه تلاش نشده است چراکه جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وعده ساخت پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که وعده آن در ابتدای دولت سیزدهم داده شد، با گذشت دو سال و نیم از روی کار آمدن دولت آبان ماه خبر تصویب احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در نشست شورای اقتصاد منتشر شد. با توجه به اینکه رسیدن به عملیات اجرایی این پالایشگاه بیش از ۲ سال زمان برده و آنطور که سالاری گفته بود با سرمایه گذاری ۹ میلیارد یورویی این پروژه تا ۵ سال آینده تکمیل می‌شود، این طور که به نظر می‌رسد رهبری در بخش‌های مختلف سخنان خود به لزوم سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی اشاره کرده‌اند که مسأله‌ای حائز اهمیت است چرا که اگر ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی را در نظر بگیریم، در صورتی که اگر احداث این پالایشگاه به بخش خصوصی سپرده می‌شد مراحل احداث و ساخت آن نهایتاً ۳ سال زمان نیاز داشت در حالی که بر اساس گفته‌های سالاری ساخت این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای دست کم تا سال ۱۴۰۷ زمان می‌برد
باید توجه داشت، یکی از مهمترین دلایل احداث این پترو پالایشگاه تأمین سوخت و بنزین و حتی جلوگیری از واردات بنزین است. سال گذشته بود که دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور در رابطه با نزدیک شدن مقدار تولید و مصرف بنزین به یکدیگر ابراز نگرانی کرده و در این راستا گفته بود: «بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باید در دستور کار قرار گیرد و خودروسازها نیز باید در این بازه اهتمام ورزند.»
عاشوری سیاست اتخاذشده از سوی دولت برای احداث پتروپالایشگاه‌های جدید را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود: در صورتی که احداث و تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی و طرح مروارید مکران و افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه به‌سرعت در دستور کار قرار بگیرد، در زمینه جبران فاصله تولید و مصرف امیدبخش خواهد بود. در حالی ابتدای سال قرار بر ساخت این پالایشگاه بود به تازگی مجوز احداث این پالایشگاه به تصویب تصویب شورای اقتصاد رسیده است.

کد خبر : 5586
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
سیر تا پیاز وام تشویقی 500 میلیون تومانی برای این زوج ها!
تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران
ارتقای تبادل الکتریکی میان ایران و همسایگان
جایگاه اینترنت ایران یک پله سقوط کرد
شهرداری یکی از عوامل بحران زاد و ولد موش‌ها در سطح تهران است
هزینه های بالای احداث؛ مانعی بر سر راه توسعه گلخانه های کشور 
خداحافظی با چک‌ بی‌محل؛ با سقف اعتباری صدور چک آشنا شوید
ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان صادر شد
کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است! 
تکاپوی ایران برای تقویت حضور در بازارحلال
 آماد‌‌‌ه پرد‌‌‌اخت مالیات شوید‌‌‌
مرغ گران نمی‌شود‌‌‌‌‌
مسافران گوش به زنگ باشند‌
تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه‌ای به مصرفی
۴۸ منطقه آزاد به میدان آمده اند؟
جزئیاتی از کشف یک آسیب‌پذیری در مرورگر گوگل کروم
فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران اعلام شد
اختصاص یارانه شیرخشک به هر نوزاد تا سقف ۱۰ قوطی در ماه
سقف ۷ هزار لیتری هر کارت آزاد سوخت
شاید تسهیلات بانکی برای خواصی مثل زنجانی‌ها و شهرام جزایری‌ها پرداخت می‌شود اما به مردم محروم نه
تضمین نقش محوری شرکت‌های دولتی در توسعه اقتصادی
بازگشت لاتاریِ ثبت‌نام خودرو!
اطلاعیه وزارت کار برای متقاضیان سهام عدالت: به ما زنگ نزنید
تأمین آب تالاب هورالعظیم در اولویت است
سامانه خودنویس از دسترس خارج شد
طرح صیانت در دستورکار صحن علنی مجلس
بازار نیمه تعطیل است
چالش های توسعه استانی براساس برنامه هفتم
راه تامین ۱۶۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز 
لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر است
 گوجه فرنگی و پیاز فعلا ارزان نمی‌شوند
خطر زندان بیخ گوش فروشندگان مسکن ملی
صف های خرید مرغ برچیده شد
پیوست عدالت در مالیات های مستقیم!
نرخ فرونشست محدوده تخت جمشید به ۱۷ سانتیمتر رسید
بدهی دولت به فروشندگان در طرح یارانه کالا برگ
قیمت عجیب و باورنکردنی میوه در بازار تهران
جرایم سنگین برای استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز
شگردهای دولت برای پیشرفت نهضت ملی مسکن

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است