وزارت صمت وعده داده بود که در آبان ماه حدود ۲ هزار خودروی برقی برای عرضه در بخش تاکسیرانی وارد کشور خواهد شد؛ با این حال آذر ماه است و خبری از خودروهای برقی نیست.
عباس علی آبادی از روز نخست که سکان هدایت وزارت صمت را بر عهده گرفت کلیدواژه «خودروهای برقی» را در هیچیک از سخنرانیهای خود از قلم نینداخت؛ علی آبادی اعتقاد دارد که استفاده از خودروهای برقی اعم از وارداتی و داخلی میتواند نقطه شروعی برای ایجاد تحول در حوزههای مختلف از جمله، صنعت خودروسازی، محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و… باشد.
بر همین اساس هم مهدی ضیغمی معاون علی آبادی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم ۲۹ مهر ماه و هم دوم آبان ماه وعده آغاز واردات خودروهای برقی از آبان ماه را داد؛ او ۲۹ مهر ماه اعلام کرد که «واردات خودروهای برقی از آبان ماه آغاز میشود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید میتوان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» در ادامه نیز در دوم آبان ماه ضیغمی تاکید کرد که «برنامه جدی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… داریم. یکی دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسی رانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم میتوانند بخرند زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی به صرفه تر از خودروهای بنزینی هستند.»
در ادامه نیز حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت اعلام کرد که «تاکنون سیصد میلیون دلار ارز برای واردات تاکسیهای برقی اختصاص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز وارد شوند.»
۲۹ آبان ماه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز وارد میدان شد و اعلام کرد که تأمین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتور سیکلتهای برقی انجام خواهد شد، در مجموع ۲ میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.
با این حال آبان تمام شد و 6 روز از آذر هم گذشته اما خبری از واردات و عرضه خودروهای برقی در قالب تاکسی نیست و نکته مهمتر اینکه علی آبادی واردات را به هفتههای آینده موکول کرده است. وزیر صمت در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که «در هفتههای آینده تاکسیهای برقی به تدریج وارد تهران میشود.»
۱۰۰ هزار خودروی برقی به سرنوشت ۱۰۰ هزار خودروی بنزینی گرفتار میشود؟
البته نکته مهمتر در صحبتهای علی آبادی آنجا بود که گفت «برنامه داریم تا آخر امسال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.» این جمله دقیقاً همان وعدهای است که پارسال وزارت صمت در زمان سکانداری رضا فاطمی امین در مورد خودروهای بنزینی داده بود.
امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت گفته بود که «طبق برنامهریزی انجام شده، در ۳ ماهه باقیمانده از سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین میشود.»
وعدهای که هیچ گاه محقق نشد و امروز که یک سال از این سخنان میگذرد در مجموع ۱۱ هزار خودرو یا وارد کشور شده و یا در مسیر برای ورود به کشور است!
به گزارش مهر، با توجه به تجربهای که از عملکرد متولیان خودرو در کشور داشتهایم و همانطور که اشاره شد اولین وعده در خودروهای برقی نیز به واقعیت بدل نشده، باید منتظر ماند و دید تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد کشور خواهد شد یا مانند خودروهای بنزینی در آرشیو رسانهها باقی خواهد ماند.
1402/09/05 - 20:16
وعده های تکراری؛ آبان تمام شد خودروی برقی وارد نشد
کد خبر : 5329
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
ثبت نظر
- آخرین اخبار
سیر تا پیاز وام تشویقی 500 میلیون تومانی برای این زوج ها!
تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران
ارتقای تبادل الکتریکی میان ایران و همسایگان
جایگاه اینترنت ایران یک پله سقوط کرد
شهرداری یکی از عوامل بحران زاد و ولد موشها در سطح تهران است
هزینه های بالای احداث؛ مانعی بر سر راه توسعه گلخانه های کشور
خداحافظی با چک بیمحل؛ با سقف اعتباری صدور چک آشنا شوید
ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان صادر شد
کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!
تکاپوی ایران برای تقویت حضور در بازارحلال
آماده پرداخت مالیات شوید
مرغ گران نمیشود
مسافران گوش به زنگ باشند
تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایهای به مصرفی
۴۸ منطقه آزاد به میدان آمده اند؟
جزئیاتی از کشف یک آسیبپذیری در مرورگر گوگل کروم
فروش کارتن یخچال کرهای با قیمتهای میلیونی
شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران اعلام شد
اختصاص یارانه شیرخشک به هر نوزاد تا سقف ۱۰ قوطی در ماه
سقف ۷ هزار لیتری هر کارت آزاد سوخت
شاید تسهیلات بانکی برای خواصی مثل زنجانیها و شهرام جزایریها پرداخت میشود اما به مردم محروم نه
تضمین نقش محوری شرکتهای دولتی در توسعه اقتصادی
بازگشت لاتاریِ ثبتنام خودرو!
اطلاعیه وزارت کار برای متقاضیان سهام عدالت: به ما زنگ نزنید
تأمین آب تالاب هورالعظیم در اولویت است
سامانه خودنویس از دسترس خارج شد
طرح صیانت در دستورکار صحن علنی مجلس
بازار نیمه تعطیل است
چالش های توسعه استانی براساس برنامه هفتم
راه تامین ۱۶۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز
لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر است
گوجه فرنگی و پیاز فعلا ارزان نمیشوند
خطر زندان بیخ گوش فروشندگان مسکن ملی
صف های خرید مرغ برچیده شد
پیوست عدالت در مالیات های مستقیم!
نرخ فرونشست محدوده تخت جمشید به ۱۷ سانتیمتر رسید
بدهی دولت به فروشندگان در طرح یارانه کالا برگ
قیمت عجیب و باورنکردنی میوه در بازار تهران
جرایم سنگین برای استخراجکنندگان غیرقانونی رمزارز
شگردهای دولت برای پیشرفت نهضت ملی مسکن